Blog


Si pentru ca printul Cadmos, fenicianul din mitologia greaca, ne-a oferit sansa de a ne exprima in scris, ne lasam ofranda aici :)

 

Aceasta sectiune a site-ului nu-si propune a fi un spatiu foarte tehnic, dar cu siguranta va avea o legatura cu domeniul GIS. Intentionam sa cream si un album de memento-uri - sunt atat de multe lucruri de desprafuit si daca nu de aratat la lume, macar de aranjat intr-o vitrina personala - scopul "nedeclarat" fiind acela de a obtine un scarpinator al orgoliului de a fi creat "ceva" de-a lungul timpului :)

 

Ne exprimam speranta de a gasi timpul necesar de a ne ocupa de aceasta actiune. 




Articole publicate:

 

 

Intrucat am facut in alte articole referiri la Geomarketing, am decis sa prezentam un studiu care sa reliefeze avantajele pe care domeniul le ofera.

Geomarketing-ul - la modul cel mai succint - este Marketing bazat pe Analiza Spatiala. In stiinta de a vinde si de a promova produsele, nu e ceva nou, se stie ca pietele, preturile de vanzare si respectiv productie, bunurile imobile de interes (puncte de productie, depozite, puncte de vanzare, panouri publicitare, etc.) si nu in cele din urma - consumatorii; - toate sunt guvernate de un factor determinant si anume: POZITIA GEOGRAFICA (sintagma "Location, location, location" precis va e familiara - vine ea din imobiliare, dar tot legata de marketing este).

Cum pentru Sistemele Informatice Geografice (GIS) - Analiza Spatiala este ceva comun, adoptarea de formule si modele de analiza de marketing a venit natural, dezvoltandu-se astfel o ramura noua - Geomarketing-ul. Acesta ofera informatii relevante despre pozitia punctelor de desfacere, zona de influenta a acestora, pozitia si tipul clientilor, pozitia si influenta concurentei; poate oferi sprijin in alegerea pozitiei optime pentru un punct nou de desfacere; poate oferi informatii despre factorii locali care-si exercita actiunea asupra unei anumite piete si care intr-o analiza de ansamblu ar trece neobservati; poate oferi informatii conexe - urbanistice, demografice - despre zona in studiu; poate ajuta comerciantul sa-si inteleaga mai bine consumatorul pentru a incerca sa-i satisfaca cerintele.

orientarea strazilor
Initial am dorit sa analizam orientarea cladirilor in cadrul marilor orase transilvane, ne-am lovit insa de o serie de impedimente si am concluzionat (spre a ne face viata mai usoara laughing ) ca majoritatea cladirilor urmeaza orientarea strazilor pe care se afla. Prin urmare, o analiza de orientare a strazilor converge spre rezultate suficient de apropiate fata de ceea ce ne-am propus.
In plus, am remarcat ca in urbanismul analitic, in ultima perioada, exista tot mai multe studii de aprofundare a subiectului orientarii strazilor in cadrul retelelor stradale urbane (vezi un exemplu - aici). 

La modul concret, am calculat azimutul si azimutul invers pentru fiecare segment din retelele stradale. Pentru obtinerea distributiei normalizate am luat in calcul si lungimea segmentelor. Rezultatul am hotarat sa-l reprezentam sub forma de 'rose-diagrams' (diagrame trandafir - suna excelent in romana, nu?) a caror 'petale' dau indicatii despre frecventa distributiei pe o anumita directie.

cluj heat map
Cum s-o fi traducand din engleza "Heat Map"? "Harta calorica" - zic unii. Suna usor ciudat - nu o sa-i contrazicem, dar nici nu o sa folosim sintagma in titlul articolului - pastram varianta in engleza (parem mai eruditi daca folosim englezisme).

Pe scurt, ce-si propune articolul de fata? 2 lucruri:
- o analiza din punct de vedere demografic a orasului Cluj-Napoca cu identificarea de tipare (structuri/sabloane) in distributia pe varste (chiar si pe gen) a populatiei in cartierele Clujului
- prezentarea modalitatilor de analiza, evidentierea rezultatelor cu ajutorul hartilor si - asa printre randuri - cum putem sa inducem in eroare 'cititorul' de harti utilizand date reale.

harta web 3.0

Ce-o fi WEB 3.0, Web-ul Semantic? Ce sunt RTF, FOAF, YAGO, SPARQL ? Citisem despre ele la un moment dat, dar sa fim seriosi: la noi, la atei, pana nu atingi ceva - acel ceva nu exista! smile Asa ca a mai trecut un timp pana am dat peste DBpedia si toate cele de mai sus au inceput sa "se intrupeze". 

Una din ideile de baza ale Web-ului 3.0 e ca exista informatie foarte multa in spatiul virtual dar nu e valorificata la maxim. Daca datele existente ar fi publicate utilizand limbaje standardizate de clasificare a informatiilor (si aici 'intervin' acronimele amintite anterior: RDF, FOAF), atunci respectivele date ar putea fi mai bine exploatate.

DBpedia reprezinta tocmai rezultatul punerii in practica a ideii de mai sus. Mai concret, informatia din Wikipedia este reclasificata utilizand RDF (Resource Description Framework) ba chiar si interlink-ata cu alte baze de date oarecum similare ca principii de clasificare (YAGO - Yet Another Great Ontology). In forma rezultata, informatia poate fi interogata (utilizand limbajul de interogare SPARQL). Depinde doar de imaginatia utilizatorului in a crea interogari din cele mai complexe asupra - practic intregii informatii din Wikipedia. Sunt cateva exemple simpatice pe site-ul DBpedia - spre exemplu cum sa construiesti interogarea SPARQL pentru a afla numele filmelor aparute inainte de 1989 in care a jucat Tom Cruise si care au avut incasari mai mari de x mil. de dolari.